Wednesday, April 18, 2012

Tom Yam


Ini adalah hasil masakan saya semalam.
Saya kurang sihat. Jadi saya cuma larat masak yang simple je.
Pada saya tom yam juga sama lebih kurang macam Nasi Goreng - just campak2.

Saya berpegang pada rules of tom yam: Pedas, masam dan perlu ada bau tomyam. :)

Bahan-bahan:

Bawang putih
Bawang besar
Serai
Daun limau purut
Cili api
Pes tomyam
Limau nipis
Ayam
Sayur-sayuran (cauliflower, carrot, tomato, baby corn, batang saderi)
Air

Cara-cara:

Tumis bawang putih, bawang merah dan serai secara ala kadar. Masukkan ayam . Agak2 ayam dah "serasi bersama" masukkan air. Tutup periuk bagi diorang lagi mesra. Jangan lupa daun limau purut sekali ye. Tunggu sampai mendidih. Masukkan pes tomyam. Lepas tu masukkan sayur2an kecuali tomato. Tunggu jap pastu masukkan tomato, cili api and jus limau. Letak garam secukup rasa.

Jangan lama2 sangat sebab nanti tomato ngan sayur overcooked. Tak comel.

Simple kan? Saya suka. :)

Sent from Cik Siti's Samsung Galaxy Note

No comments: